“JAG ÄR ETT FÅR SOM SÖKER MIN SKOCK”
“Jag vill kriga mot Jantelagens soldater. Jag vill beta tillsammans med mina medfår. Jag vill sjunga för dom som är utfrysta ur normens egen hage. Jag vill strida för rätten att vara prickigt får och duga bra ändå.”
SoLBLoMMa
Papageno Föreställ dig att Depeche Mode blir utsparkade ur turnébussen en kall, mörk vinternatt samtidigt som Lykke Li blir tagen av den mörka sidan. Tänk dig Kylie med Winehouse-problem, Emiliana Torrini spelad på 45 varv och Kate Bush uppträdandes påtänd under Björks dejt med Goldie… Ja – då får vi något som kan liknas vid Solblomma.
Med ögon man kan ställa tekoppar på finns det något av Cheryl Cole över henne … men med en nattlig Katie Price-makeover … med dockkläder. Det låter originellt. Check. Det ser originellt ut. Check. Man skulle med lätthet kunna ordna in musiken under den rådande trenden av 80-talsinfluerad elektronica med postpunksinslag och ingen skulle höja på ögonbrynen.
(Neil Mason, a British journalist, New Musical Express and Melody Maker, currently at Electronic Magazine UK, )
_ _ _
Solblomma är som man tänker sig sinnebilden av en särling. Samtidigt som hon slåss för rätten att vara olik, slåss hon för rätten att vara motsägelsefull. Bakom Mimmi Pigg-approachen, bebisrösten och den eteriska sagopopen, som låter som om vore den producerad i ett Hello Kitty-dekorerat flickrum i Tokyo, finns en målmedveten filosof med politiska patos som vägrar låta sig trasas sönder av norm, trend och en komplexfylld musikindustri.
“Jag går en egen stig. Det kan vara lite ensamt. Jag är ett prickigt får som söker min skock.”
Efter två album och fyra singlar under namnet kiN framträder Solblomma nu under sitt eget namn och släpper singeln “(Come Count the) Sheep (With Me)” under våren 2013.
_ _ _
ETT PRICKIGT FÅR BLAND DE RANDIGA/ Solblomma heter på riktigt Solblomma Hedin och är uppvuxen i Gävle på åttiotalet. Som barn komponerar hon visor, bygger dockor och skapar egna musikskådespel. Familjen flyttar sedermera till Stockholm, Bromma där hon möter en karg verklighet. Att det inte är rätt att vara olik blir tydligt. För att undfly mobbning och trakasserier följer många byten mellan klasser och skolor. Så småningom börjar hon i gymnasiet – Musiklinjen på Södra Latin. Nu får livet ett annat ljus.
GATUMUSIKANT/ Efter gymnasiet reser Solblomma runt ensam i Europa med sin gitarr. Väl tillbaka i Sverige börjar hon arrangera sina egna visor för piano och kontrabas. Med denna sättning framträder hon på diverse scener, mässor och festivaler runt om i Stockholm. Hon experimenterar med det musikaliska språket och bryter visans gränser. Hennes första tonkonstverk: “Blommor på Rullband” är en episk komposition i åtta satser.
PÅTÄND BJÖRK/ 1997 släpper hon sitt kulturstipendiesubventionerade debutalbum på Slask Records: “SARA”.
Doomsday – Words & Music by Solblomma
Albumet, som kan liknas vid experimentell trip-hop i episkt format, tas emot med både ris och ros av kritikerna. Sagan om den nye Messias berättas med allehanda egenhändigt kreerade ljud och Solblommas röst gestaltar dussinet karaktärer florerandes i det auditiva skådespelet. Cosmic Messiah Munkkörer, nunnor, nymfer, häxor, exorcister möter nyckelharpor, vevlyror dragspel och maskiner. En recensent liknar Solblomma vid en påtänd Björk eller nervsjuk Kate Bush, en annan påstår att hon är överbegåvad – i alla fall allt för begåvad för att sälja mer än 40 ex. Hon säljer 500. Arbetet med en uppföljare till SARA albumet påbörjas men dessa låtar är fortfarande outgivna. 666
STRAWBERRY ARMY/ Genom åren som följer utvecklar Solblomma det tonala uttrycket. Tillsammans med egna bandet Strawberry Army skapar hon nu experimentell dödsmetall med teatrala element. Skyltdockor, julgranar och gummiankor utgör rekvisita i det symfoniska hårdrockslandskapet och Solblomma själv svävar ovanpå likt ett oförklarligt väsen plockat ur Twin Peaks. Kissing my Wardrobe Sara & Strawberry Army ger många föreställningar på stockholmsklubbar och festivaler. Så småningom uppstår osämja och år 2000 splittras bandet. Likaså står det klart för Solblomma att musikindustrin och dess sympatisörer vill hållas i Jantes palats.
Making love with God – Words & Music by Solblomma
MUSHROOM AIRPORT/ Ett elektroniskt promoalbum tas fram 1998-1999.Airport
EMI/ Solblomma beslutar att förpacka sig själv på ett nytt sätt. Hon söker anpassa sitt artisteri så att alla kan förstå. Hennes uttryck dämpas. Hennes röst mixas lågt. Tonarten sänks. Managers, producenter, förlagsfolk har alla synpunkter. Solblomma känner sig inte längre stark. Resultatet av inspelningarna blir dock precis vad man kan önska sig. Solblomma är i detta format annorlunda på ett lagom sätt och många skivbolag vill ha henne. Angel År 2000 skriver hon kontrakt med Emi Capitol Sweden. I samma veva antas en av hennes sånger till SF.s storproduktion Eva & Adam. Sagan med EMI blir dock inte vacker. Kontraktet bryts då en ny VD tillträder efter bolagsmässiga omstruktureringar. På det stora hela är nog allt bäst som sker. Solblomma vill inte vara en urvattnad dussinartist lurandes bakom hörnet – hon vill brinna, skapa, vara fri och konstnär.
VISOR OCH ELEKTRONIK/ I dyningarna efter mörkret inleder Solblomma arbetet att tolka svenska folkvisor. Flickan Under Nymånen Den svenska visan har alltid utgjort grunden för hennes komponerande. Det är till visan hon återvänder när världen är kall och enslig. De välkända folkmelodierna ger hon en elektronisk skrud och hennes spröda röst kan här spinna fritt mot ett urbant ljudlandskap.
Nu har jag fått den jag vill ha – Words & Lyrics by Olle Adolphson
Ett mindre skivbolag vill ge ut albumet men Solblomma väljer annan väg. Hon överger visorna för ett slag och påbörjar arbetet med ett nytt engelskspråkigt album tillsammans med producent Håkan Folkesson.
KIN OCH MANGAPOP/ I studion är de stora kompromissernas tid över. Solblomma och producent Håkan lyckas enas kring ett format inom vilket det hela skall utspela sig. Den traditionella popens regler bör råda – dock utan att inkräkta på Solblommas unikum och expressivitet. Bolagen gillar Solblomma… men är hon kanhända alltför särpräglad för att passa i ett lagomSverige? Våren 2004 finner hon ett bolag som ser utöver Sveriges gränser och som förstår den hon är. Kontraktet skrivs! Ännu en motgång stundas – bolaget går i konkurs. Drömmarna slås återigen sönder för Solblomma.
VÄNTAN PÅ GODOT ÄR ÖVER/ “Jag har haft så många kontrakt att jag inte ids räkna efter ens. Dessa har enkom lett mig in i ett virrvarr av besvikelser, avtalsfällor och trasat hopp ånyo. Länge har jag varit flickan på perrongen som väntat på Godot. Jag vill inte vara det mer nu!” Girl At the Station (KiN + Paramaterial Remix)
BLOMKRAFT RECORDS/ THE ZOMBIC HUNCH Solblomma har fått nog av den nyckfulla musikbranschen. Hon är trött på att vänta på tåg som inte ämnar komma. Hon är trött på medelmåttighet och jantelagens soldater. Hon vill fly fårhagen. Solblomma inser att hon måste ta saken i egna händer och sluta stå med mössan i hand inför storbolagens direktörer och godtyckliga direktiv. Memoria Hon startar så sitt eget bolag – Blomkraft Records och våren 2005 släpper hon sitt album “The Zombic Hunch” under artistnamnet kiN, som betyder sol på mayaspråk.
Albumet blir vida uppmärksammat. Recensenterna häpnas över Pippi Långstrump-figuren med heliumrösten i den elektriska rymd-popen. China Café En kritiker blir salig som en gammal revolutionär tysk i vatikanen. En annan undrar vilken planet hon bor på – och om han så visste skulle han ta en farkost dit på momangen. Singlarna “Angel”, “Girl at the station” och “Sandman”spelas flitigt på radio P4, olika närradiostationer, studentradion samt Radio Stockholm. Solblomma och hennes band Rubberduck Army spelar i nationell TV, på flera stockholmsklubbar samt turnerar runt på sommarfestivaler. Sandman-videon går på högsta rotation på MTV Alternative Nation. I den populära ungdomsserien “Morangos com Açúcar” i Portugal utgör “Sandman” ett av ledmotiven och blir sålunda en hit i delar av den latinska världen!
Sandman – Words & Music by Solblomma
Därefter introduceras idel nya producenter, låtskrivare och instrumentalister. Ett intimt samarbete med låtskrivaren och Secret Service-medlemmen Tim Norell inleds och genom Ten Music Groups försorg får hon kontakt med Ola Håkansson, Pete Davis, Antiloop, Sweden Songs och många fler – det hela resulterar i nya sånger och erfarenheter.
Blackbird – Words & Music by Solblomma
THOSE BOMBS WERE MADE FOR US/ En jazz-saxofonist från New York vid namn Michael Adkins kommer i kontakt med Solblommas musik och blir inspirerad. Han beger sig till Stockholm två gånger för att utveckla ett musikaliskt samarbete. Det hela resulterar i nya kompositioner som kommer med på nästa album. 2010 släpps “Those Bombs Were Made For Us” på iTunes. Alltsammans leder henne fram till i dag.
KURIOSA/ Vid sidan om musiken har Solblomma under många år arbetat som dockspelare i teatergruppen Commedia Gillet. Hon har också arbetat med maskteater, commedia de´ll arte och clownspel. Hon har en egen clown, Clownen Solblomma, som ger föreställningar på födelsedagskalas och andra event. Tillsammans med jazzmusikern och kompositören Joakim Simonsson har hon skapat en filosofisk barnskiva och turnerat kring med bandet “Sara Solblomma & Ruskigt Bra-orkestern!” i Länsmusikens regi. När du finns Vidare har hon skrivit tågböcker för barn, manuskript för teaterscenen samt studerat allehanda ämnen på universitetet – såsom historia, teatervetenskap och teoretisk filosofi.
I juni 2017 lanserades hennes Sol-IQ och Sol-IQ Kids som är två unika APPar bestående av logiska mönster med brister som är ämnade att fulländas.
— — —
Sammanfattning:
Solblomma albumdebuterade 1997 under namnet Sara med ett auditivt skådespel i experimentell trip hop-anda om den nye Messias. Hon har gjort teatral dödsmetall, elektroniska vistolkningar och avantgarde techno. Vidare har hon varit sajnad på majorbolag som EMI och Bonnier, fått kulturstipendium, rest kring i Europa som gatu-performer, gjort filmmusik till SF, haft ledmotivet i en portugisisk ungdomsserie samt slängt gummiankor ut över publikhav. På det egna skivbolaget Blomkraft Records har hon givit ut sina album under artistnamnet kiN, bl.a. MTV-hiten “Sandman”. Hennes musik har kallats för quirky-elektrisk rymdpop med inslag av postpunk och hon har jämförts med artister som Kate Bush, Björk, Diamanda Galás och Kylie Minogue. Våren 2013 släpper hon den första singeln “(Come Count The) Sheep (With Me)” under det egna namnet Solblomma.